چرا ميگوييم داريوش بزرگ ؟
کوروش کبیر
به نام اهورا مزدا

اين نوشتار را تقديم ميکنم به همه ايران دوستان ميهن گرفتار تا شايد مهر تمدن کهن ايران دگر بار در دلهايشان فروزان شود و اين اسناد جاودانه نياکانمان را الگويی برای سازندگی ايران فردا کنند

چرا ميگوييم داريوش بزرگ ؟

داريوش بزرگ را ميتوان به جرات يکی از نوابغ هوشمند و شايسته برای قدرت و شاهنشهی آسيا ناميد . در اينجا

برآن شدم تا شما را با گوشه ای از کارهای شگفت انگيز اين فرزند پاک ايران و شاهنشاه 28 کشور آسيا آشنا كنم.

و همچنين با انديشه های اهورايی اين ابر مرد وطن پرست تاريخ ايران و جهان که بدون ترديد وی ادامه دهنده راه

کورش بزرگ بوده است آشنايی بيشتری داشته باشيم . در مرحله نخست اين نوشتار بايد به همه ايرانيان اين نکته مهم را گوش زد کنم که هيچ گاه واژه داريوش کبير را به کار نبردند . زيرا شايسته ابر مردی همچون داريوش

نيست که وی را با پسوند کبير بناميم . کبير از واژه ای صدرصد عربی ريشه گرفته شده است که کلمات اکبر -کبر - کبری نيز از همين واژه است . پس مه يا بزرگ که ريشه ای کاملا ايرانی دارد برازنده اين بزرگ مرد ايرانی و ديگر افراد شايسته اين پسوندد است .

داريوش پور( پسر) گشتاسب - پور ارشام - پور آريارمن - پور چيش پش بود که نياکانش در سه نسل به کورش بزرگ بازميگشت . وی يکی از سرداران نامی ارتش کامبوجيه فرزند کورش بزرگ بود . پس از درگذشت کمبوجيه داريوش بزرگ بر ضد بريای دروغين که خود را فرزند کورش معرفی کرده بود قيام کرد و سلطنت را از وی بازستاند . داريوش با همکاری 6 سردار برجسته از ارتش کمبوجيه که نامشان : وينددفرنه - اوتن -گائوبرووه - ويدرنه - بغ بوخش - اردومنش بود بر ضد شاه دروغين قيام کردند و وی را از مقام شاهی برکنار کردند و مجازات کردند . سپس يکی از 7 تن سردار ايرانی در طی مسابقه ای در ميدان اصلی شهر به مقام  پادشاهی رسيد و او کسی نبود جز داريوش بزرگ .

فرتور درفش ارتش شاهنشاهي ايران در زمان داريو بزرگ

گوشه ای از اقدامات شگفت انگيز و ميهن پرستانه داريوش بزرگ

يکی از مهم ترين اقدامات داريوش بزرگ قراردادن مصر به عنوان يکی از ولايات ايران بود . اين اقدام برابر با4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد صورت گرفت . وی قلمروامپراتوری ايران را به 30 ايالت تقسيم كرد و هر ايالت را ساتراپي )واژه اي مادي است(ناميد و دستور داد  با تاسيس پستخانه ارتباط مردم اين ايالتها با هم تامين شود و داد وستد با پول انجام شود )سكه هايي كه ضرب كرده بود.( مصر يكي از ساتراپي هاي ايران آن زمان بود كه داريوش توجه خاصي به آن داشت .

نظم دادن انسانی به ماليات های کشوری يکی ديگر از مهم ترين اقدامات داريوش بزرگ است به گفته پلوتارخ مورخ نامی سالهای 46 تا 120 پس نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 9 آذر 1390برچسب:, :: 15:48 :: نويسنده : افشین طباخی

درباره وبلاگ

به وبلاگ رسمی افشین طباخی خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوروش کبیر و آدرس www.suniran.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 90
بازدید ماه : 667
بازدید کل : 158528
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 143
تعداد آنلاین : 1

ابزار وبلاگنویسان
ابزار وبلاگنویسان
ابزار وبلاگنویسان